Dieta dla pracowników biurowych: jak jeść siedząc przy komputerze

Dieta dla pracowników biurowych: jak jeść siedząc przy komputerze

Cechą charakterystyczną biurowej pracy siedzącej jest wysoka wydajność mózgu i niska aktywność fizyczna, podkreślają eksperci w dziedzinie dietetyki i zdrowego odżywiania. Oznacza to, że inne narządy wewnętrzne i układy ciała są słabo zaangażowane w trawienie. Podczas gdy mózg pracuje aktywnie, serce, płuca i inne narządy nie „pracują” dobrze, ponieważ nie są wystarczająco obciążone i naturalnie szybciej zawodzą na skutek braku treningu.

„Mniej słodyczy i białka”

Ciągłe siedzenie prowadzi do statycznego obciążenia kręgosłupa, słabego krążenia, zaniku mięśni, zastoju treści w żołądku i jelitach, a w rezultacie do problemów nie tylko z trawieniem, ale także z wieloma innymi funkcjami organizmu, twierdzą eksperci. Znacznie zwiększa się również prawdopodobieństwo rozwoju wielu chorób przewlekłych. Ponadto osoby, które pracują cały dzień siedząc przy komputerze, są o wiele bardziej narażone na przyrost masy ciała, otyłość oraz problemy ze stawami, wzrokiem itp.

Dlatego dieta dla ludzi pracujących w biurze, powinna być inna niż osób, które spędzają dużo czasu na nogach, których praca związana jest z przynajmniej częściowym ruchem lub aktywną pracą fizyczną. Średnie dzienne spożycie energii dla osób wykonujących pracę siedzącą powinno wynosić: dla kobiet mniej niż 2000 kcal, dla mężczyzn do 2500 kcal. Jeśli dzienne spożycie kalorii jest wyższe niż wydatek energetyczny, prowadzi to nie tylko do nadwagi i otyłości, ale także do wielu innych chorób. Obecnie wiadomo, przede wszystkim, do zwiększonego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy i innych patologii o charakterze niezakaźnym, wyjaśniają eksperci.

Wskaźnik BMI

Powszechnie wiadomo, że prawidłowa waga człowieka odpowiada BMI (body mass index), czyli 18,5-24,9 kg/m2. Eksperci uważają, że waga jest nadmierna, gdy BMI mieści się w przedziale 25,0-29,9 kg/m2, a eksperci zalecają ponowne rozważenie swojej diety i zmniejszenie porcji, szczególnie ilości pokarmów bogatych w skrobię i tłustych. Waga 30,0 kg/m2 lub więcej kwalifikuje się jako otyłość. Należy wtedy jak najszybciej szukać pomocy u dietetyka lub endokrynologa.

Wskaźnik Quetelet’a

O tym, czy masz nadwagę, czy nie, dowiesz się na podstawie wskaźnika Quetelet’a: waga ciała w kilogramach podzielona przez wzrost w metrach kwadratowych. Tak więc, twój BMI wynosi: twoja waga ciała w kilogramach podzielona przez twój wzrost podniesiony do kwadratu (m2).

Choć może się to wydawać dziwne, w diecie osób pracujących umysłowo konieczne jest ograniczenie węglowodanów, zwłaszcza prostych (słodycze, herbatniki, cukier, ciasta itp.). Przy częstym spożywaniu glukoza dostaje się do krwiobiegu szybko i w dużych ilościach. Organizm ludzki, w tym komórki mózgowe, nie przetwarza jej w całości, co oznacza, że część z niej jest magazynowana.
Poza tym żywność zawierająca węglowodany powinna być równomiernie rozłożona w małych porcjach, najlepiej w postaci płatków zbożowych (kaszki, musli itp. rano); chleba razowego, orzechów (nie więcej niż 10 sztuk dziennie); warzyw, owoców, jagód, które zawierają błonnik, niezbędny do prawidłowego trawienia.

Nie ilość, a jakość białka dla pracowników biurowych

Pracownicy biurowi również potrzebują wysokiej jakości białka. Ale nie w dużych ilościach. Nadmierna ilość białka, spowodowana siedzącym trybem życia i słabą perystaltyką jelit, będzie zalegać w jelitach i powodować procesy gnilne. Spożywaj co najmniej 140 gramów chudego mięsa (królik, cielęcina) lub drobiu (indyk, kurczak) albo dowolnej ryby dziennie, podzielonych na 2 posiłki – obiad i kolację. Dodatkowo należy uwzględnić produkty mleczne (ser, twaróg, kefir, ryż itp.). Jaja, fasola, groch – nie częściej niż 2 razy w tygodniu. Chcesz poznać według nas najlepszy catering w Warszawie? Sprawdź na Bistrobox.